New Country, New Story

29 januari 2017 - Luang Prabang, Laos

Sabaidee uit Laos!

Laos inderdaad. Van tevoren hadden we nooit gedacht hier tijdens deze reis te komen, maar na twee weken Laos kunnen we zeggen dat het onze verwachtingen overtroffen heeft.
Na de leuke dagen in een groot en druk Bangkok, zijn we geland in de volgende aziatische hoofdstad Vientiane. Het idee dat je hebt bij een aziatische hoofdstad, past totaal niet bij deze stad. Natuurlijk zijn er de 100.000-en scooters en tuktuks, maar het is er veel gemoedelijker en een stuk rustiger vergeleken met wat we tot nu toe gezien hadden in Bangkok en Manila.
In Vientiane hebben we niet zo heel veel gedaan, we zijn een keer over de avondmarkt gelopen, hebben drankjes gedronken in de rooftopbar en hebben een dagje doorgebracht aan de public pool.

Helemaal uitgerust zijn we daarna op de bus naar Thakhek gestapt, een stadje ten zuiden van Vientiane en het begin van de Thakhek-loop. Een ronde van ongeveer 450km dwars door het Laotiaanse platteland, tussen de bergen en rijstvelden door, die je per motorfiets aflegt. Langs de kant lopen duizenden honden, koeien, kippen en waterbuffels, die niet altijd voor je aan de kant willen gaan.
We hebben deze 'loop' in drie dagen afgelegd, samen met twee Oostenrijkse meiden en op de laatste dag is nog een ander Nederlands stel aangesloten. De eerste nacht sliepen we in een hutje vlakbij het water, erg goedkoop en heel primitief ;) echt iets voor onze prinses Denise. Wat wel erg leuk en gezellig was, was dat 's avonds iedereen die deze loop deed bij de BBQ aansloot aan het kampvuur. De tweede nacht kozen we voor iets meer luxe in het dorpje nabij de Kong Lor Cave. Op de derde dag zijn we begonnen met het bezichtigen van deze ontzettend lange en grote grot, helaas viel er niet veel te zien in het donker en was het uiteindelijk niet meer dan een keer op en neer door deze grot varen, waarbij we af en toe zelfs uit het bootje moesten stappen, omdat het water te laag stond. Nadat we uit de grot kwamen, was de achterband van Bart geplakt en konden we weer de weg op terug naar Thakhek.

Na de 'loop' zijn we via Vientiane naar Vang Vieng gegaan, een zeer relaxt dorpje. We hebben daar een dag een motorfiets gehuurd en zijn de rivier overgestoken naar het achterland van Vang Vieng. We stopten bij een viewpoint en na een helse klim in de zinderende hitte, hoopten we echt op een mooi uitzicht. En we werden beloond! We keken over de bergen, de rijstvelden en het boerenland en hebben hier even een moment rust genomen en genoten van de omgeving. Daarna het motorfietsje weer opgestapt op weg naar één van de Blue Lagoons die de omgeving rijk is,daar zijn we als een ware Tarzan en Jane al slingerend in de lagoon geplonst.
Omdat we onderweg erachter kwamen dat onze aanvraag  voor het visum van Vietnam niet meer op tijd geregeld kon worden vanwege het Chinees nieuwjaar, zaten we daarna niet meer zo ontspannen op de motorfiets en hebben we besloten terug te rijden om te zien wat er voor ons gedaan kon worden. Terug in het dorp kwamen we er echter achter dat ongeveer heel Vietnam op slot ging de komende week en we dus helemaal niets meer konden regelen, beetje jammer als je bedenkt dat we de vlucht en het hotel in Hanoi ook al geboekt hadden. Na veel rondbellen, -vragen en een hoop emails, hebben we het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen en kunnen we maandag toch naar Vietnam! Maar dat wisten we pas een paar dagen later haha.. In de tussentijd hebben we toch nog een relaxte dag gehad in Vang Vieng, die we deels aan het zwembad en deels tubend in de rivier hebben doorgebracht. Ook zijn we weer opnieuw verliefd geworden en wel op 7 kleine kittens die in ons guesthouse woonden :) !!

Na Vang Vieng was het tijd voor Luang Prabang. Wat een charme brengt dit plaatsje, alsof we ons in Frans dorpje bevinden. Dat is ook gelijk een fijn iets aan Laos, de franse invloeden uit de tijd van de kolonisatie zijn hier vooral terug te vinden in het brood en de croissantjes, lekker even geen fried rice als ontbijt ;)
Hier zijn we weer samen gekomen met de Oostenrijkers en Nederlanders waarmee we eerder de Thakhek-loop reden. Na een avondje drankjes samen, zouden we samen op stap gaan en dat doet men hier in de plaatselijke bowlinghal! Echt zo grappig, maar omdat ieder barretje en eettentje om 23u de deuren moet sluiten en alleen de bowlingbaan openblijft tot 2u, verplaatst iedereen zich richting bowlinghal. En niet gelogen, maar in de bowlinghal gaat het ook echt om het bowlen, dus wij ook aan de bowling en stiekem is dat toch altijd weer erg leuk! Vergezeld met whisky-cola werd dit nog een gezellige avond.
Verder hebben we een beetje cultureel gedaan door een tempel te bezichtigen, hebben we Mount Phu Si (je spreekt het uit als 'pussy' ja!) beklommen die zich midden in het stadje bevindt, heeft Denise een lesje yoga gedaan, zijn we over de markt gelopen (en yes, ze verkopen hier gewoon poffertjes!! Ookal hebben ze er hier geen idee van dat het poffertjes zijn) en zijn we naar de watervallen in de buurt gegaan. Die watervallen waren echt prachtig, azuurblauw water stroomde van de berg af en verspreide zich over heel veel grote en kleinere watervalletjes.

Morgen gaan we nog een dagje relaxen bij het zwembad in de buurt en gaan we op ons gemakje richting het vliegveld, waarna we dus naar Hanoi in Vietnam vliegen. We vragen jullie allemaal kaarsjes voor ons aan te steken, zodat we ook echt het land in mogen morgen! Het blijft spannend totdat we voorbij de douane zijn morgen...

Veel liefs, Bart & Denise

1. Pap en Hellen:
    29 januari 2017
    Echt geweldig.
  2. Marcel van Loon:
    30 januari 2017
    Veel plezier en hopen dat de intocht goed gaat!!
  3. Annemieke Nass:
    11 februari 2017
    Hoi Bart en Denise,
    Ik lees met plezier, verwondering en jaloezie jullie geweldige verhalen. Verheug mij op meer. Geniet van jullie tijd en be safe.

Groetjes Annemieke Nass