Driemaal is scheepsrecht!

12 april 2017 - Langkawi, Maleisië

Daar waren we weer..in Thailand. Tijd voor het eilandleven, want wat zijn we eraan toe..een beetje vakantie op vakantie.

We kwamen vanuit Mandalay ’s avonds weer in Bangkok aan en zijn regelrecht naar ons inmiddels vaste slaapplekje in het centrum gegaan. Na een snelle portie Pad Thai, zijn we ons bed ingedoken, want de dag erna moesten we ons om 5.30u melden bij het bureau van Lomprayah voor onze tocht naar Koh Tao. Na een lange busrit, moesten we nog anderhalf uur met de ferry, voordat we dan echt voet op het eiland zetten. Het weer dat voorspeld werd, was niet veel soeps, maar bij aankomst werden we begroet door de zon, dat viel dus 100% mee.
DE reden die ons naar het mooie Koh Tao bracht was de onderwaterwereld waar het eiland om bekend staat, die wilden we namelijk wel eens van dichtbij zien en dus gingen wij ons ‘open water’ brevet halen. Na aankomst zijn we regelrecht naar de duikschool gelopen, want via hun zouden we onze accommodatie krijgen. We hadden voor Impian gekozen, omdat dit een Nederlandse duikschool was en we zo minder energie hoefden te steken in de Engelse termen en meer energie konden steken in het visjes kijken :)
De dag erna begonnen we dan ook gelijk met onze duikles en ’s middags stond de eerste duik op het programma! Een beetje spannend was het wel, want al het geleerde moesten we gelijk in praktijk brengen en dat waren voornamelijk vaardigheden (oa ademapparaat uit/in, masker vol laten lopen met water en beide onder water uiteraard). Gelukkig ging alles heel makkelijk en hebben we beiden geen paniek gekend onder water, dus wij waren klaar voor de rest van de cursus. Na de duik hebben we lekker op het dek van de boot kunnen chillen in de zon Dag 2: weer vaardigheden oefenen (oa loodgordel uit/aan, duikvest uit/aan, masker af en zwemmen, zuurstoftank dicht, noodopstijgingen) en tijd voor onze eerste fundive en het allereerste dat we zagen nadat we in het water waren gesprongen was de green turtle! Yes, deze duik was een goed begin! Op de laatste dag van de cursus begonnen we met twee duiken in de ochtend, ’s ochtends gaan ze namelijk naar de betere spots en wij moesten meters maken, letterlijk, want we wilden naar 20m diep. De laatste oefeningen in het water moesten nog even doorlopen worden, maar daarna was het alleen maar genieten.
Natuurlijk is het niet alleen lang leve de lol dat duiken, er moest namelijk ook gestudeerd worden, want aan het einde van de cursus stond er een echt examen op ons te wachten. Ons hele groepje geslaagd zonder fouten, alleen Bart vond het nodig om een foutje te maken..;) Door onze duikinstructeur werden we beloond met een biertje en samen met ons duikklasje werd het nog een gezellige avond. De dag erna hadden we ons ingeschreven voor onze eerste echte fundive. De tweede duik die dag was ook gelijk onze mooiste tot dan toe, heel veel anemoonvisjes (de paarse nemo’s), bluespotted stingrays, grupers, een murene en heel veel ander gekleurd spul kwam ons tegemoet, echt een paradijsje onder water Het enige jammere was dat Willy de walvishaai zich niet liet zien, want die kans is er daar wel degelijk. Achteraf bleek ook dat hij ’s ochtends op de plek was, waar wij ’s middags te water waren gegaan...balen!

Helaas was het weer ondertussen omgeslagen in lekker Nederlands weer en waren de straten van Koh Tao een beetje veranderd in riviertjes en dat scheen zo langs het hele kustgebied in Thailand te zijn. ‘Dus wat moeten we dan?’ dachten we. En dat was ook het moment waarop we bijna met ons hele duikklasje besloten om de advanced cursus ook nog te volgen, want onder water zouden we geen last hebben van de regen. En zo geschiedde. Tijdens de advanced cursus ga je verder in op je drijfvermogen en wordt dit ge-fine-tuned, ga je diep duiken tot 32m en leer je navigeren. Nou wat we daarvan geleerd hebben, is dat wij vooral niet met z’n tweeën alleen de zee induiken vergezeld met alleen een tekenbordje, kompas en duikcomputer. We komen waarschijnlijk aan de andere kant van de oceaan weer bovendrijven.. Ondanks onze ‘navigatiekunsten’ in het water, hebben we het wel gehaald, want de principes van het navigeren snappen we. En wederom allemaal een foutloos examen! We mogen ons nu dus Advanced divers noemen, ondanks dat we pas een week bezig waren. Nu is er echt niets meer op deze wereld dat wij niet kunnen ontdekken!

Hoewel we het super naar onze zin hadden op Koh Tao en we er met veel gezellige mensen zaten, was het toch tijd om verder te gaan naar het volgende eiland, Ko Lanta. Waar Koh Tao rechts van de staart van Thailand ligt, steken we nu dus over naar de linkerkant. Op Ko Lanta hebben we niet zo veel gedaan. Iedere dag hobbelden we naar het strand of zwembad dat op steenworp afstand lag van onze accommodatie. We genoten van het prachtige uitzicht, want was het er mooi heel idyllisch zag het eruit. Wit strand, blauwe zee, rijtje palmbomen langs het strand, we konden er wel aan wennen!  Een van de dagen hebben we een scooter gehuurd en hebben we het eiland een beetje ontdekt, op zoek naar een nog mooier strand dan het onze. Check!

Vanuit Ko Lanta zouden we eigenlijk doorreizen naar Ko Lipe, een eilandje aan de grens met Maleisië. Maar aangezien het deze week Thais nieuwjaar is, waar wij weer eens niet van op de hoogte waren, stroomt Ko Lipe vol met Thais volk en was er, niet overdreven, geen plekje meer voor ons op het eiland. Helaas, pindakaas. Dat maakte dan ook dat Ko Lanta gelijk onze laatste stop in Thailand werd, maar nu dan ook echt. We genoten nog even van de laatste Thaise curry en sloten onze tijd in Thailand af met drankjes op het strand, onder het genot van een mooie vuurshow.

Ons eilandleven zetten we wel nog even voort, want dat beviel eigenlijk te goed! Op naar Langkawi, Maleisië! Het zevende land alweer tijdens deze reis. We hebben er ontzettend zin in, een nieuwe keuken, nieuwe omgeving, nieuwe uitdagingen, nieuw geld en een nieuwe cultuur, kom maar op!

Liefs Bart & Denise

Ps. In plaats van dat we jullie dood gooien met allemaal foto’s van het duiken, heeft Bart de moeite genomen om er een filmpje van te maken. Hij is te vinden onder het kopje ‘video’s’. Enjoy!

1. Marcel van Loon:
    12 april 2017