Home is where your bag is...

28 juni 2017 - Singapore, Singapore

Dat was ons motto het afgelopen half jaar. Maar aan het al het moois komt een einde en is het na 9 landen, 20 vluchten, 29 lange afstandsbussen, tig taxiritten, 3 treinreizen, 16 bootreizen en een aantal extra kilo’s rondom onze heupjes tijd om naar huis te gaan. De tas is voor de laatste keer ingepakt en de laatste twee vluchten leggen we vannacht en morgenochtend af en dan staan we weer met beide voetjes op Nederlands bodem.

Op Bali hebben we nog vanalles gezien en gedaan. We begonnen in Ubud, gelegen tussen de rijstvelden. Een toeristische plek, maar niet voor niets, het barst er van de cultuur en is het culturele en culinaire hart van Bali. Hier hebben we aapjes gekeken en met ze gespeeld in het Sacred Monkey Forrest, hebben we nogmaals een kookworkshop gedaan en lekkere sateetjes leren maken. Ook zijn we gaan raften, wat echt fantastisch was. Van de ene naar de andere rapid gleed je met om je heen, waar je ook keek, jungle, rijstterrassen en watervallen, wat af en toe als verfrissende douche werkte. We knalden via een dam de rivier af en moesten helemaal plat in het bootje om de bamboebruggen te ontwijken. Wat een avontuur.
Verder hebben we nog een scooter gehuurd en zijn we tussen de rijstvelden door naar de vulkaan en het kratermeer gereden. Daarna zijn we doorgereisd naar Candidasa, hier hebben we samen met Denise haar moeder en Hub een chauffeur gevraagd ons een dagje rond te rijden en hebben we ook hier wat cultuur gesnoven. Als voorlaatste bestemming op Bali zijn we naar Nusa Lembongan gegaan, eigenlijk een klein eilandje vlak voor de kust van Sanur. Hier hadden we nog een dagje willen gaan duiken, maar Bart werd helaas ziek. Veel meer dan het hotel en het zwembad hebben we hier dus niet gezien. Helaas, maar ook dat hoort er bij. Op de laatste avond voelde hij zich gelukkig al een beetje beter en hebben we nog een klein stukje over het eiland gelopen en zijn we heel eventjes naar Dreambeach geweest.
In Sanur sloten we het hoofdstuk Bali af in een villa, gehuurd door de moeder van Denise en Hub, waar we mochten logeren. Heerlijk afsluiten in luxe, nogmaals bedankt! Een laatste dagje strand om in stijl af te sluiten en daarna was het tijd voor afscheid, maar deze keer maar voor even. We lieten hun achter in Sanur, wij gingen door naar Singapore.

Singapore onderscheidt zich van andere Aziatische steden op alle fronten. Het is er moderner, luxer, goed georganiseerd, heeft een goed openbaar vervoer netwerk, is duurder en alle Aziaten zijn er minstens 20cm langer. Het een fijne stad. Bart vond dat het leek alsof iemand in Simcity een stad had gebouwd met alleen maar cheatcodes.
Prachtig aangelegde parken met futuristische stalen ‘bomen’ waar het groen langs omhoog groeit en die ’s avonds mooi verlicht worden, het bekende Gardens by the Bay dus. En omdat dit park deze maand 5 jaar bestond, waren er elke avond drie lichtshows die indrukwekkend waren. Daarnaast ligt het immense en imposante Marina Bay Sands, dat ook ’s avonds mooi verlicht wordt. Op Orchard Road ligt het ene winkelcentrum naast het andere en dat is dan ook de plek waar ieder shophart sneller gaat kloppen, want ieder merk en iedere winkel heeft daar één of meerdere winkels. Op een regenachtige dag hebben we ons hier dan ook vermaakt met een beetje winkelen en een filmpje. Er is vast nog meer te doen, maar onze laatste dag (vandaag dus) hebben we doorgebracht aan het zwembad om de tijd totdat we naar het vliegveld moeten te doden.

Het is werkelijk waar een fantastisch half jaar geweest! We zijn blij dat we het meegemaakt hebben en al het gemis van thuis was het waard. Met een klein beetje gemixte gevoelens gaan we wel terug naar huis, maar het is mooi geweest, het is tijd om te gaan. We kijken uit naar het weerzien met jullie allemaal, naar ons eigen bed, bruin brood, drinkbare melk, een maaltijd zonder rijst (vooral Denise kijkt hier erg naar uit), het niet meer hoeven inpakken, de kleding uit een kast te halen ipv je tas en meer kledingkeuze te hebben dan die paar dingen die je met je mee draagt in wat wij ons ‘thuis’ noemden afgelopen half jaar (ook dit geldt meer voor Denise dan voor Bart), home is where your bag is, maar die tas brengt ons nu terug naar Nederland, naar ons echte thuis.

Tot snel allemaal, wij kunnen in ieder geval niet meer wachten :)
Veel liefs van ons!

1. Marieke:
    28 juni 2017
    Zo, dat is snel gegaan voor mijn gevoel! En voor jullie twee vast nog tien keer sneller. Ik wens jullie een hele goede reis!! Kom veilig weer thuis, en tot gauw!
    Groetjes Marieke
  2. Marcel van Loon:
    28 juni 2017
    goede reis terug, goed te lezen dat jullie nog steeds plezier hebben.
    Het is idd erg snel gegaan, maar tot snel!!
  3. Pap en Hellen:
    30 juni 2017
    Inmiddels zijn jullie weer veilig terug in NL, toch wel een fijne gedachte. De herinneringen zijn blijvend en mooi om terug te zien. Bovenal ben ik blij dat jullie terug zijn. X